Miasto liczące około 2.000 mieszkańców, malowniczo położone na wysokim, prawym brzegu Bugu, w miejscu gdzie rzeka tworzy przełom. Obecnie atrakcyjna miejscowość letniskowa. Odległość od Białegostoku wynosi 112 km.
Nazwa miasta pochodzi prawdopodobnie od drogi lub ruskiego imienia Drohita. Stąd też jeszcze w wieku XV często był nazywany Drogiczynem. Początkami swoimi sięga w odległe czasy, bo już w VIII i IX w. znany był jako port rzeczny na handlowym szlaku wodnym, jaki tworzyła rzeka Bug. Z okresu ożywionych kontaktów handlowych Drohiczyna pochodzą różnorodne znaleziska i monety. Szczególnie znane są plomby, w ilości kilku tysięcy sztuk, służące kupcom do oznaczania swoich towarów.
Drohiczyn w wieku XI spełniał już rolę ośrodka gro-dowo-miejskiego, a w 1142 r. pojawiła się pierwsza wzmianka o tej miejscowości w źródłach pisanych. W wieku XII funkcjonowała w Drohiczynie komora celna.
Należy przypuszczać, że wyprawy książąt ruskich na
Jaćwież, poczynając od Włodzimierza Wielkiego w 983 roku, poprzez Jarosława Mądrego w 1038 r. i ich następców, przechodziły przez Drohiczyn. Na początku wieku XIII Drohiczyn należał do Mazowsza; w 1237 r. Konrad I osadził tutaj Zakon Rycerski Braci Dobrzyńskich, którzy prawdopodobnie w 1241 r. — jak przypuszczają niektórzy autorzy — wyginęli w walce z Tatarami. W tym samym roku 1241 Erdziwiłł, synowiec ks. litewskiego Mendoga, opanował Drohiczyn. W połowie XIII w. Drohiczyn znalazł się w posiadaniu Daniela Roma-nowicza, księcia Rusi Halicko-Włodzimierskiej. W 1251 r. stąd wyruszyła wyprawa rusko-mazowiecka na Jaćwież. Natomiast w 1253 r. wspomniany już ks. Daniel Roma-nowicz z całym przepychem koronował się na króla Rusi w Drohiczynie. W 1280 r. Drohiczyn znalazł się w granicach Litwy. W 1380 r. został zniszczony przez Krzyżaków. Po połączeniu Litwy z Polską unia krewska 1385 r. znaczenie Drohiczyna wciąż rosło. W 1409 r. urzędował w nim wójt, w 1436 r. został siedzibą powiatu, od 1443 r. stolicą ziemi drohickiej. Prawa miejskie otrzymał w 1498 r. od wielkiego księcia Aleksandra. Był siedzibą sądów: grodzkiego i ziemskiego; w miejscowym kościele odbywały się sejmiki. Od 1520 r. Drohiczyn został stolicą województwa podlaskiego. W 1580 r. było w mieście 328 domów zamieszkanych przez ponad 2.000 mieszkańców, wśród których było 97 rzemieślników skupionych w cechach, oraz kupcy zrzeszeni w kon-fraterii kupieckiej. Miasto posiadało 126 włók ziemi, z tym że 44 włóki znajdowały się za Bugiem, gdzie na lewym brzegu rozsiadła się również część zabudowy miasta później nazywana „Ruską Stroną”. Były 3 kościoły i aż pięć cerkwi, szkoła, szpital, apteka, ośrodek dóbr, początkowo wielkiego księcia litewskiego, później królewskiego starostwa drohiczyńskiego, gdyż w 1569 r. na mocy unii lubelskiej Drohiczyn znalazł się w Polsce.
Upadek Drohiczyna zapoczątkowało zniszczenie miasta w 1656 r. przez sprzymierzonych z Polską Tatarów; w rok później spalony przez wojska Rakoczego, które wymordowały wielu mieszkańców. Doszło do tego, że w 1662 r. zamieszkiwało w Drohiczynie zaledwie 680 mieszkańców, lecz w dalszym ciągu miasto było siedzibą sądu, miejscem sejmików i stolicą województwa. Aby je ożywić specjalna ustawa sejmowa z 1678 r. uwolniła mieszkańców od podatków, zachęcając ludność do osiadania w Drohiczynie. Od 1659 r. stał się on ośrodkiem szkolnictwa dzięki jezuitom, którzy założyli tutaj swoje kolegium. Wojna północna ponownie zahamowała wzrost ludności, w 1710 r. miasto nawiedziła morowa zaraza, w 1714 r. klęska głodu. W 1773 r. nastąpiła kasata zakonu jezuitów. Klasztor pojezuicki w Drohiczynie wraz z kościołem, plebanią, dziesięciną i folwarkiem składającym się z kilku okolicznych wsi przejęła Komisja Edukacji Narodowej, oddając z kolei pijarom pod warunkiem objęcia przez nich szkoły i konwiktu. Szkoła, ciesząca się doskonałą opinią, o wysokim poziomie nauczania, prowadzona była przez pijarów do 1832 r.
Po III rozbiorze Polski prawobrzeżny Drohiczyn znalazł się w granicach Prus, natomiast lewobrzeżny — Austrii. W 1805 r. lewobrzeżna część Drohiczyna uległa całkowitemu spaleniu. W 1863 r. została ona przekształcona w wieś pod nazwą Ruska Strona. Podczas II wojny światowej Drohiczyn uległ poważnemu zniszczeniu. Ludność żydowska została wymordowana przez hitlerowców. W pobliskich Tonkielach żołnierze niemieccy rozstrzelali około 25.000 jeńców radzieckich z obozu w Suchożebrach. W Drohiczynie działały organizacje antyfaszystowskiego podziemia. W marcu 1944 r. w okolicy Drohiczyna doszło do bitwy między Niemcami a Ukraińską Dywizją Partyzancką dowodzoną przez płk. Piotra Werszyhorę. Drohiczyn został wyzwolony w dn. 1 VIII 1944 r. przez oddziały radzieckie wchodzące w skład 1 Frontu Białoruskiego.
Obecnie Drohiczyn jest znaną miejscowością letniskową cieszącą się zasłużoną popularnością zarówno z uwagi na swoje walory przyrodnicze, jak też znane zabytki.
Góra Zamkowa — dawniej grodzisko, w poważnym stopniu zniszczone przez rzekę. Znajdujący się tutaj zamek prawdopodobnie uległ spaleniu w 1656 r. Wzgórze oddzielone od miasta głębokim jarem posiada na szczycie skromny obielisk wystawiony w 1928 r. na pamiątkę odzyskania niepodległości. Według legendy w głębokich podziemiach dawnego zamku znajdują się skarby Jać-wingów, których odnalezienie wymaga specjalnego zaklęcia i sporej odwagi, bowiem strzeżone są przez przybierające różne postacie złe duchy.
Kościół parafialny, obecnie prokatedralny, fundowany był jako kościół farny około 1386 r. przez Władysława Jagiełłę. Nie jest wykluczone, że już w 1237 r. w Drohiczynie znajdował się kościół zbudowany przez Braci Dobrzyńskich.
Obecny kościół zbudowano w 1723 r., natomiast budynki klasztorne służące od 1957 r. jako siedziba Wyższego Seminarium Duchownego, pochodzą z 1747 r. Kościół mieści się w środku dziedzińca poklasztornego, cały zespół budynków usytuowany jest na wysokim brzegu Bugu skąd roztacza się wspaniały widok na okolicę. Świątynia murowana, barokowa z elementami bezsty-lowymi, zbudowana na planie prostokąta. Prezbiterium półkoliste z przylegającymi dwiema zakrystiami. Kościół był bogato wyposażony. We wnętrzu posiadał 11 ołtarzy. Uległy one zniszczeniu podczas ostatniej wojny, lecz niektóre obrazy z tych ołtarzy zachowały się. Kościół Jest zbudowany w typie surowych jezuickich świątyń, projekt zatwierdzono aż w Rzymie.
Klasztor i kolegiom murowane barokowe, obecnie w kształcie litery L, gdyż jedno skrzydło zostało rozebrane . Wewnątrz sklepienia kolebkowe, krzyżowe bądź lunetowe. Kolegium było bardzo zniszczone mimo remontów przeprowadzonych w latach 1860 i 1885. Odbudowano je w latach 1929—31.
Kościół pofranciszkański, ufundowany przez wielkiego księcia Witolda w 1409 r. Przy kościele zbudowano klasztor. Pierwszy kościół drewniany uległ zniszczeniu około 1580 r., drugi — również drewniany — rozebrany został w wieku XVII, kiedy to zbudowano obecny kościół murowany, barokowy. Równocześnie z kościołem zbudowano klasztor oraz wieżę pełniącą funkcję dzwonnicy. Po powstaniu listopadowym zakonników usunięto, klasztor służył prawosławnym mniszkom. W czasie powstania styczniowego klasztor zajęły carskie oddziały pacyfika-cyjne. W okresie międzywojennym w budynkach klasztoru umieszczono gimnazjum, które rozpoczęło pracę 30 VIII 1922 r., w dn. 1 IX 1937 r. przekształcono je w liceum humanistyczne. Kościół natomiast spełniał rolę kaplicy.
Podczas II wojny uległ zniszczeniu dach kościoła, strącony został wierzchołek dzwonnicy. Obecnie zrekonstruowano 3 ołtarze. Usytuowany w narożniku rynku pl. Kościuszki barokowy budynek kościoła, wraz ze znajdującymi się obok budynkami klasztoru i wieżą, zwraca uwagę swoją okazałą bryłą.
Kościół Benedyktynek wraz z konwentem dla zakonnic ufundował w 1560 r. Wojciech Niemira, wojewoda podlaski. Zniszczone w 1657 r., zostały odbudowane dzięki funduszom ofiarowanym na ten cel przez Jana Kazimierza i wojewodę Niemirę. Zakonnice w czasie klęsk udzielały pomocy mieszkańcom Drohiczyna i okolicznych wsi. Podczas epidemii w 1710 r. zorganizowały w klasztorze szpital, w 1714 r. zaopatrywały w żywność głodujących. W latach 1734—38 został zbudowany nowy kościół murowany ufundowany przez Wiktora Kuczyńskiego, wojewodę podlaskiego i kasztelana drohickiego. W 1854 r. rząd carski nakazał zamknięcie kościoła, zastosowano represje wobec ksieni klasztoru, natomiast w 1856 r. zamknięto klasztor za prowadzenie szkoły polskiej; zakonnice wywieziono do Grodna i Wilna. Wróciły one już w roku następnym, prowadząc nadal szkołę; podczas powstania styczniowego pielęgnowały rannych i chorych. Po I wojnie światowej dopiero w 1929 r. zabezpieczono kościół i doprowadzono go do stanu używalności. W 1957 r. wróciły do Drohiczyna benedyktynki.
Kościół na rzucie prostokąta. Fasada z dwiema niewielkimi wieżami. Partia środkowa fasady z bardzo rozbudowanym szczytem przewyższającym wieże. Wnętrze jednonawowe skomponowane jako układ centralny.
Cerkiew prawosławna. Już w XIII w. miała być ufundowana przez ks. halickiego Daniela nie istniejąca obecnie cerkiew Bogarodzicy. W późniejszych wiekach istniały w Drohiczynie jeszcze 4 inne cerkwie. Obecna zajmuje pn.-wsch. część placu Kościuszki. W 1626 r. była to cerkiew drewniana. Kiedy uległa zniszczeniu zbudowano w 1792 r. nową cerkiew, która spłonęła w 1802 r. W 1826 r. została wzniesiona obecna świątynia. Posiada ona piękny ikonostas pochodzący z cerkwi w Bielsku Podlaskim. Zwraca szczególną uwagę ofiarowana przez nieznanego bliżej Timofieja i jego żonę — pochodząca z 1668 r. — ikona zatytułowana „Zesłanie Ducha Świętego”.
Pomniki przyrody: dąb szypułkowy liczący ok. 350 lat obwód 425 cm, wys. 18 m rośnie na posesji liceum przy ul. Kraszewskiego, głaz narzutowy o obwodzie 6,70 m, dł. 2,30, szer. 2.10 wys. nad poziomem ziemi 1,25 m leży na gruntach wsi Zajęczniki, przy szosie w kierunku Siemiatycz, 3 km od Drohiczyna.